Terminal kontenerowy
Taryfa kontenerowa OT PORT ŚWINOUJŚCIE Sp. z o.o.:
2. OBSŁUGA DROBNICY SKONTENERYZOWANEJ [PDF]
Kryzys w żegludze światowej z 2009 roku oraz presja przewoźników na obniżenie jednostkowych kosztów przewozu przyspieszyły wymianę tonażu kontenerowego wchodzącego na Bałtyk. W miejsce typowych feederow o pojemności 600 TEU pojawiły się jednostki dwu / trzykrotnie większe o zanurzeniu znacznie przekraczającym możliwości przejścia przez Kanał Kiloński. Większy tonaż to kolejne wyzwanie dla portów, które muszą dostosować się do nowych warunków. Wychodząc naprzeciw temu zapotrzebowaniu w połowie 2013 roku OT Port Świnoujście rozpoczął pierwsze przeładunki kontenerów* na Nabrzeżach Hutników – Górników.
Atuty wynikające z usytuowania portu / Terminalu w Świnoujściu:
- Bezpośrednie, łatwe podejście z redy do nabrzeży – 9 mil morskich ( prędkość podejścia ok. 8 węzłów).
- Brak jakichkolwiek pływów i zalodzeń w porcie.
- Dwie obrotnice w kanale portowym umożliwiające ustawienie statku „do wyjście” bez asysty holowników.
- Dwa nabrzeża Hutników –Górników o długościach odpowiednio 328,7 m i 331,5 m
- Zanurzenie 13,2 metra pozwalające na wprowadzanie kontenerowców post -panamax ok. 4500 TEU.
- Dwa dźwigi typu Liebherr LHM 500 z automatyczną chwytnią Bromma gwarantujące przeładunki kontenerów o wadze 40 ton (17 rzędów), a po przezbrojeniu również kontenerów over high oraz 140 tonowych sztuk ciężkich.
- Oświetlony i monitorowany plac składowy - CY o powierzchni 9300 m2. umożliwiający składowanie kontenerów pełnych do 4-5 warstw – jednorazowo 1600-2000 TEU.
- Łącznie 15 ( ciągników siodłowych i naczep ) do odwozu kontenerów z i na plac.
- Stanowiska do podłączenia kontenerów reefer - 85 gniazd**.
- Monitorowany magazyn CFS o pojemności 5800 m2 do składowania i formowania wszelkiego rodzaju drobnicy skonteryzowanej.
- Magazyn CFS jest wyposażony w 14 wózków widłowych w przedziale od 2 do 21 ton.
- Na plac składowy dochodzą dwie linie kolejowe, które gwarantują jednorazowe wprowadzenie całopociągowego składu na platformach Sggos o pojemności 80 TEU (4 x 20’= a platforma Sggos).
- Obsługę kontenerów w relacji wagon – plac – wagon zapewniają reachstakery typu Kalmar.
- Wprowadzanie pociągów kontenerowych i prace manewrowe platform zabezpiecza 5 własnych lokomotyw.
Plan Terminalu Kontenerowego
Pod koniec 2013 roku Terminal został wyposażony w suwnicę kontenerową STS typu post-panamax. W 2014 roku zakupiono nowy spreader Bromma typu SSx45 oraz ramę typu OSx45 dla przeładunku kontenerów overhight.
Nowe inwestycje pozwalają już dziś bezpiecznie przyjmować statki kontenerowe na dwóch nabrzeżach – Hutników i Górników. Dzięki temu zapobiega się ewentualnej kongestii kontenerowców, a także znacznie zwiększył się komfort obsługi.
W przyszłym roku Terminal poszerzy się o kolejny plac składowy o pojemność 4400 - 5500 TEU (składowanie plus usługi depotowe), dedykowany dziś pod ładunki masowe. Planowane na lata 2014-2015 (inwestycja ZMPSiŚ) zasypanie Basenu Trymerskiego, umożliwi dodatkowe przyjęcie i jednorazowe składowanie minimum 2000 TEU.
* Eimskip – Regularne ( fixed day service ) połączenie kontenerowe Polski z Islandią ( Reykjavik, Grundartangi, Reydarfjordur ) poprzez Szwecje ( Helsinborg ), Norwegię ( Fredrikstad ) oraz Danię ( Aarhus, Torshavn - Wyspy Owcze ) a w drodze powrotnej do Świnoujścia ( zawinięcia w środy ) przez Holandię ( Rotterdam )
** Bliskość chłodni Euro-Terminalu – Pojemność składowania ok. 24.000 palet w przedziale temperatur
(-30 /+13° C) daje szansę odbiorcom na rozformowanie i krótkie składowanie pełnych kontenerów chłodniczych na placu .
Szczegóły na www.eimskip.is